De fresco “La restauration de la nature” is geïnspireerd op twee belangrijke thema’s die verweven zijn in de Belgische geschiedenis: het industriële tijdperk en de landschapsschilderkunst. Het werk legt een direct verband tussen natuur en morderne nijverheid; een verband waar bedrijven als Derichebourg een heel belangrijke rol in spelen door een evenwicht te creëren met het milieu.

Het landschap is geïnspireerd op de romantische periode in de landschapsschilderkunst die we kennen als “Le pittoresque”, en op het schildersnarratief dat de ongerepte schoonheid in beeld brengt van natuurlandschappen die gespaard zijn gebleven van menselijke inmenging en verstedelijking. Deze vorm van landschapsschilderkunst ontstond toen de mensen zich bewust werden van de schoonheid van deze rustige plekjes, uit angst dat ze met de tijd volledig zouden verdwijnen.

Aan de poot van de bizon zien we de silhouetten van emblematische gebouwen die symbool staan voor de verschillende historische periodes van de stad Brussel. In tegenstelling tot de rest van de fresco waar de artiest trouw blijft aan de esthetiek van de landschapsschilderkunst uit de 18e eeuw, is dit grafische element in rode graffiti gespoten om een stilistisch contrast te scheppen, naar het beeld van de tijd waarin we leven.

Menu